Zal het snijden van uw zoutinname echt helpen in de bloeddruk verlagen?
Deze studie waargenomen 52 bevolkingsgroepen verspreid over 32 landen wereldwijd en nam vier jaar in beslag.
Maar nogmaals, het bewijs dat terug kwam was minder dan “eenduidig”. Het komt tot de conclusie dat een deel van het Dahl zout hypothese juist was, dat “er is een gestage positieve correlatie tussen zout (natrium) intake en de gemiddelde systolische bloeddruk (MSBP). Het bijzonder dat MSBP 1-6 mm HG druppels voor 100 mmol vermindering in de dagelijkse inname van natrium “. *
* British Medical Journal INTERSALT: een internationale studie van de elektrolyt uitscheiding en de bloeddruk: de resultaten voor 24 uurs urine natrium en kalium uitscheiding, INTERSALT Cooperative Research Group, BMJ, 1988)
Maar, nogmaals, er is een probleem met deze bevindingen: Van de tweeënvijftig studeerde sociale groepen, vier waren primitieve samenlevingen waarvan zoutconsumptie en bloeddruk waren allebei extreem laag. Met deze vier groepen opgenomen in de gegevens was er een positieve relatie tussen zout en bloeddruk. Maar ZONDER deze vier groepen, gegevens voor de andere achtenveertig groepen toonde geen relatie dan ook.
Er is meer: de conclusies geen rekening gehouden met het feit dat de vier primitieve samenlevingen minder stress ervaren, verbruikt een laag vet / vezelrijk dieet, had veel minder obesitas en verbruikt veel minder bewerkt voedsel. Alle of een van deze factoren zou heel goed hebben beïnvloed van de groep de bloeddruk en dus de studie van de bevindingen.
Misschien wel de belangrijkste bevinding van al was dat, op zoek specifiek op de andere achtenveertig groepen een kleine negatieve relatie onthuld: als natrium inname verhoogd, drukniveaus ging naar beneden!
Grote veranderingen voor kleine bloeddrukdalingen …
Natuurlijk zijn er andere kleinere studies waaruit blijkt dat het verminderen van zout consumptie leidt tot bloeddruk verlagen doet. Maar in deze gevallen de resultaten zijn vrij klein, nauwelijks een rol statistisch.
De deelnemers meestal zie kleine korting op de volgorde van de punten 1-6 systolische bereikt door aanzienlijke kortingen op zout in de INTERSALT onderzoek hierboven besproken. Met andere woorden, statistisch gezien, zou u uw zoutconsumptie met meer dan de helft aan de druk vermindering van slechts een paar punten verwachten.
Maar zelfs dit niet met de werkelijkheid als het blijkt dat sommige mensen gevoeliger zijn voor natrium variaties dan andere. Een dergelijke individuele verschillen nog verder te compliceren onderzoeksresultaten; niveaus van zout die een negatieve invloed hebben op iemands bloeddruk kan geen effect hebben op alle op anderen.
Natuurlijk is er een van gezond verstand benadering van zout (dat geldt voor de meeste aspecten van de voeding) die moet aangepast zijn aan alle, maar de meeste natrium-gevoelig. Niemand steunt nog steeds het soort laissez-faire houding die leidt mensen gedachteloos zout schudden op elke maaltijd voordat zelfs te proeven.
Maar het gevaar van het soort dieet mythes en voedsel fobieën die gedemoniseerd natrium is dat ze mensen bang te maken in ernstige beperking of zelfs zonder meer wordt verboden. Kijk maar naar het aantal nep-zout “vervangers” (dat zijn misschien wel gevaarlijker dan echte zout) die op de markt verschenen.
Immers, een goede balans aan natrium in het lichaam is essentieel voor het behoud bloeddruk verlagen … zelfs voor het leven zelf!
Zich inzetten voor mensen om sterk verlaagd of zelfs zout te elimineren uit hun dieet is vaak aan te moedigen slechte gezondheid.
bloeddruk verlagen